|
|
Art Issue: Institutional and Curatorial Practices |
|
Yucef Merhi, 2003 Database printed on paper 300 x 500 cm. |
Salón
Cantv: Young Venezuelan Artists and Portable Identities
by Karina Sainz Borgo Yucef Merhi, Venezuelan artist and writer who currently lives and works
in New York, once again deals with the idea of Subversion with Security
(2003), a database printed on paper, which is unfolded on one of the walls
of the exhibition room. In what Suazo classified as a “ferocious effect”,
arising precisely from the simplicity of his media. The work shows, in
a scattered display, the personal data (name, telephone, address, credit
card number) of the subscribers of a telephone company, whose systems were
meddled with by the artist. Merhi, who in his training as a philosopher
and poet has entered into the relationships of language, presents a work
reflective of his interest in Net-Art, which underlines the importance
of the new technologies as an aesthetic instrument. In Big Sur, a
recent exhibition at The Project Gallery in Los Angeles, the artist presented
Maximum
Security, a work consisting of the electronic mails issuing from the
personal account of the present Venezuelan President, Hugo Chávez,
from the time of his candidature, which were used to wallpaper the gallery
as it was a metaphor or a spatial poem.
|
SPANISH VERSION |
|
Yucef Merhi, 2003 Base de datos, impresión sbre papel 300 x 500 cm. |
Salón
Cantv: jóvenes artistas venezolanos y identidades portátiles
por Karina Sainz Borgo Yucef Merhi, artista y escritor venezolano que actualmente vive y trabaja
en Nueva York, toma de nuevo la metodología de la subversión
con Seguridad (2003), una base de datos impresa en papel, la cual
se despliega en una de las paredes de la sala. En lo que Suazo calificó
como un “efecto feroz” surgido precisamente por la sencillez de sus medios,
la obra muestra de manera caótica los datos personales (nombre,
teléfono, dirección, número de tarjeta de crédito)
de los suscriptores de una compañía telefónica cuyos
sistemas fueron intervenidos por el artista. Merhi, quien en su formación
como filósofo y poeta ha experimentado las relaciones del lenguaje,
apunta un trabajo inscrito en el interés por el Net-Art, que subraya
la importancia de las nuevas tecnologías en el arte contemporáneo,
asumiendo la intervención de los sistemas informáticos como
instrumento estético. Recientemente en Big Sur, una exposición
individual en la galería The Project de Los Angeles, el artista
presentó Máxima Seguridad, una obra compuesta por
los correos electrónicos de la cuenta personal del actual presidente
venezolano Hugo Chávez desde que era candidato, los cuales fueron
utilizados para tapizar la galería a la manera de una metáfora
o poema espacial.
|
© LatinArt.com 2001 - Derechos reservados